sobota 15. února 2014

Skříňka pod televizi - řezbářské práce


Jakmile byly všechny důležité spoje hotové, nastal čas na trochu řezbářské práce. To mi zatím zabralo nejvíc času, i když dílem i proto, že jsem to několikrát odložil bokem, abych mohl pracovat na jiných projektech.

Ozdobný dolní okraj skříňky už byl podle nalepené papírové šablony vyříznutý na pásové pile. Abych měl dost materiálu na vytvoření plastického ornamentu, udělal jsem tento díl z prkna tloušťky 50 mm. Díky tomu ale bylo nad samotnou řezbou dost materiálu, který bylo nutné odstranit a na to jsem použil horní frézku. Ta byla opřená na jedné straně o samotný díl a na druhé straně jsem ji podkládal kouskem dřeva o stejné tloušťce. Tak vznikla rovná plocha, kterou jsem potom dokončil ručním hoblíkem tam kde jsem s ním mezi ornamenty vešel - těch míst moc nebylo :-) - a zbytek cidlinou a smirkem.

Samotný ornament je pak podle nalepeného vzoru dokončen řezbářskými dláty




Nohy byly trochu pracnější. Nejdříve jsem si vyrobil ze sololitu šablonu pro dolní část nohy a podle ní překreslil tvar na polotovary, vždy stejný tvar na dvě sousední strany polotovaru. Při tom je potřeba dbát na správnou orientaci, dlaby už jsou hotové a není už možné zaměnit pravou za levou, přední za zadní. Tvar je vyřezán na pásové pile s úzkým pásem běžnou metodou pro tento typ nohou. Nejdříve se vyřeže jedna strana a odřezané části se přilepí zpátky oboustrannou lepící páskou. Tím zůstane zachován tvar pravoúhlého hranolu a i po otočení o 90 stupňů bude díl bezpečně ležet na stolu pásové pily. A co je hlavní, nakreslený tvar podle které se bude řezat je na té odřezané části, proto je nutné ho přilepit zpátky. Vyřeže se tvar i na sousední straně a odstraní se vše, co zůstalo na lepící pásce držet. Výsledek potom vypadá takto.

 Poslední operace na nožkách, kde se dá ušetřit práce použitím strojů, je odebrat materiál z horní části - polotovar nohy má průřez 70x70mm, ale výsledná noha jen 50x50 mm. Vše navíc je pro řezbu, která z toho vystupuje. Proto jsem uřízl dva stejné hranolky dřeva, upevnil je na stůl tak, aby se mezi ně vešel polotovar nohy a shora na ně šla postavit horní frézka. Nastavil hloubku frézování a odfrézoval vše nadbytečné. Tento krok nemám nafocený, ale výsledkem je ta rovná část nohy od vyřezaných lístků směrem nahoru.

Dál už jsem použil jen dláta - nejdříve na hrubší úběr truhlářská a potom na dokončení ornamentů řezbářská. Nakonec jsem vše vybrousil brusným papírem od zrnitosti 120 postupně až po 320. Jednou jsem byl i přesvědčován, abych to nebrousil, že je lepší, když jsou vidět stopy po dlátu....zkusil jsem to, ale myslím, že k tomuto stylu nábytku se to absolutně nehodí. Takže je vše vybroušeno do hladka.


1 komentář: