pátek 14. února 2014

Skříňka pod televizi - koncept a návrh

Toto je dost složitý projet a taky časově hodně náročný. Začal jsem na něm pracovat nějakou dobu před založením tohoto blogu, takže začnu publikováním starších obrázků.

Jde o skříňku do našeho obýváku, která bude sloužit jako stolek pod televizi. Měla by být v historickém stylu používaném někdy v 18. a 19. století, v tmavém odstínu, zdobený řezbou. Inspirací bylo několik fotek z katalogů a Internetu.

Návrh jsem vytvořil ve Sketchupu - vskutku úžasný nástroj. Takto nějak by to mělo ve finále vypadat. Po obou stranách dvoukřídlá prosklená dvířka, uprostřed dole široký šuplík a nahoře vyklápěcí dvířka, rovněž prosklená. Tam počítám s umístění DVD rekorderu, proto to sklo ve dvířkách, aby fungovalo dálkové ovládání.

Rovnou ve Sketchupu jsem si rozvrhnul i celou konstrukci, včetně spojů. Měl jsem tak možnost si promyslet i orientaci let jednotlivých dílů a vymyslet spoje tak, aby se díly měly kam pohnout při sezónních změnách vlhkosti.
Základní konstrukce je navržena takto:
Protože jsem chtěl celou skříňku vyrobit z masivu, musel jsem najít nějaké řešení pro dno. To je dost velké, aby se mohly projevit sezonní změny a nechtěl jsem mít spáru mezi rámem a dnem. Ale protože skříňka bude mít tři samostatné oddíly, rozdělil jsem i dno na tři díly a otočil léta dřeva tak, že půjdou zepředu dozadu. Dilatační spára pak bude na hranici jednotlivých oddílů a shora bude kryta přepážkou
Boky už byly poměrně snadné - použil jsem klasický vložený panel

Zbývají záda skříňky, tam už to logicky vede taky na vložené panely, tady stačí poměrně tenké, 8mm. Jediná komplikace nastala u prostředního oddílu. Tam počítám s DVD rekorderem a z něj musím dozadu vyvést kabely. Běžně používaný způsob, kdy se udělá kulatá díra a tou se prostrčí tlustý svazek kabelů jsem zamítl okamžitě. Vzpoměl jsem si ale na jedno video na Youtube z kanálu The Wood Whisperer (mimochodem velmi doporučuju tento kanál na Youtube), kde Marc použil řešení, které se mi líbilo. Prostě nechal vzadu přes celou šířku skříňky dostatečně velký výřez, aby mohl bez problémů prostrčit kabely včetně objemných koncovek. A potom ten výřez zakryl kouskem prkénka, které drželo na magnetech a zůstala jen úzká spára na tloušťku kabelů. Na tomto obrázku je to vidět - obdélníkový panel v popředí bude držet na magnetech.
Uvnitř potom budou dvě svislé a jedna vodorovná přepážka.
Horní desku jsem se rozhodl udělat hodně masivní s rámem a panelem uprostřed.  Větší tloušťka umožní ozdobit hranu nějakou drážkou nebo vlnkou.


Žádné komentáře:

Okomentovat