středa 11. února 2015

Nástěnné hodiny

Kromě starožitného  nábytku mám velmi rád i nástěnné hodiny "pendlovky" a už nějakou dobu jsem si je chtěl zkusit vyrobit. Tak jsem posbíral v dílně a na půdě různé odřezky, co zbyly z jiných projektů a inspirován videem Norma Abrama, které jsem shlédl na Youtube, jsem stvořil poměrně jednoduché ne-pendlovky, jak to nazval jeden z přispěvatelů na diskusi :-)

Nefotil jsem bohužel celý postup, neměl jsem foťák v dílně a byl to celkem náhlý popud. Vlastní skříňka je spojená jednoduše na polodrážky, dvířka jsou nejdříve slepeny na tupo a po zaschnutí lepidla jsem ze stran navrtal díry pro kolíky.

Horní a dolní ozdobné profily jsou vytvořeny na okružní pile postupem mnohokrát na internetu publikovaným. Na stůl pily se upevní dvě vodítka šikmo vůči kotouči a pak už jsem stačí postupně zvedat kotouč a doslova vyfrézovat obloukový profil.

Ciferník je provizorně vytištěný na domácí tiskárně a přilepený na podložce z překližky. S ním bych chtěl ještě trochu experimentovat, mám v plánu si ho vytisknout znova a nechat zalaminovat, očekávám, že bude vypadat podstatně lépe. Osazený hodinový strojek je úplně obyčejný bateriový, koupený asi za 120 korun.

Pokud jde o povrchovou úpravu, chtěl jsem původně použít mořidlo a lak. Jenže potom se v diskusi na Cestě dřeva objevily Petrovy čpavkované židle  ( http://pekne-truhlarsvi.blogspot.cz/2015/01/dubove-zidle-s-patinou.html ), tak jsem si říkal, že bych mohl tento postup také vyzkoušet. Vyrobil jsem si tedy z folie stan, koupil flašku čpavkové vody a hurá do toho. Výsledek po zhruba 24 hodinách je taky na fotografiích, ztmavlo to pěkně, ale bylo to takové matné a "šedivé". Ovšem po napuštění směsí lněného a tungového oleje to dostalo tu správnou vzhled.






2 komentáře:

  1. Parádní hodiny. Taky jsem si koupil (zatím do šuplíku) na internetu hodinový strojek - tak uvidím, kdy se k němu dostanu.
    Co jinak bude v té dolní části? Falešný kyvadla a závaží? Tajné skrýš na flaštičku :-) ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsi první kdo se na to ptá :-) . Pleskačku slivovice už jsem tam zkoušel dát, ale nevešla se. Asi to zatím zůstane tak, koneckonců tu zadní stěnu jsem nechal schválně světlou, aby tvořila kontrast. :-)

      Vymazat