pátek 13. února 2015

Dětské židle

K pracovnímu stolku, který jsem vyrobil synkovi a o němž jsem na blogu už psal, jsme chtěli koupit židli. Plánovali jsme moderní, kolečkovou a rostoucí, ale v obchodech jsme moc neuspěli. Synek nám zatím moc nenarostl a na židlích s minimální výšku sedáku 36cm nedosáhl nohama na zem. Mohl bych sice vymýšlet nějaký podstavec pod nohy, ale ten obvykle zavazí a tak jsem si řekl, že než trochu povyroste, vyrobím mu na přechodnou dobu klasickou dřevěnou židli.  A protože mám ještě mladší dcerku, musím udělat židle rovnou dvě, jinak bude doma cirkus :-)

Materiál jsem nemusel kupovat, loni jsem si dělal do dílny pracovní stůl - taková vlastní adaptace klasicé hoblice - a zbylo mi pár kousků bukového dřeva. Bohužel se mi stává,  že se zaberu do práce a zapomínám fotit a tak ani u těchto výrobků nemám nafocený průběh výroby. Tak jen stručně popis a pár fotek hotových židliček.

Nohy mají průřez 30x30mm, zadní jsou do tvaru vyřezány na pásové pile a ofrézovány podle sololitové šablony. Prohnuté části opěradel jsou rovněž nejdříve vyříznuté na pásové pile, vnější stranu jsem načisto dohobloval ručním hoblíkem. Protože nemám hoblík, kterým by provedl totéž na vnitřní, konkávní straně, přebrousil jsem je nejdříve lamelovým smirkovým kotoučem v úhlové brusce. Je nutné ale být velmi opatrný, ubývá to velmi rychle. Následovalo ruční broušení pružným brousítkem - ty si vyrábím sám tak, že na kotoučové pile uříznu asi 1-2mm silný pásek dřeva a oboustrannou lepící páskou na něj nalepím smirek. Když je potřeba, přilepím z druhé strany ještě držadla.

Všechny spoje jsou klasicky na čep a dlab. Nejdříve vždy dělám dlaby, v tomto případě pomocí horní frézky s 8mm nástrojem.  Čepy jsem vytvořil na pile a na přesný rozměr doladil malým římsovníkem a dláty.

Sedák je masivní buk a na horní straně má mírnou prohlubeň. Tu jsem vybrousil  úhlovou bruskou s lamelovým kotoučem.

Všechny hrany jsou ofrézovány na poloměr 3,2mm, u zádových opěrek je poloměr 6,3mm. Lepeno Titebondem, mořidlo je zbytek z pracovního stolku. Lakováno vodou ředitelným lakem Renner.

Jo a abych nezapoměl, výška sedáku je 32cm.




Žádné komentáře:

Okomentovat