neděle 18. května 2014

Pracovní stolek pro školáka

Mému synkovi začne po prázdninách školní docházka a bude potřebovat pracovní stolek. Samozřejmě to je ideální projekt a tak jsem trochu potrápil internetové vyhledávače a hledal inspiraci. Rozhodl jsem se pro koncepci se dvěma kontejnery zásuvek po stranách, které nesou stolní desku. Ta půjde naklonit, jak jsem to viděl u několika stolků na internetu.

Hlavní inspirací byla fotka stolu s popisem, že se jedná o styl "art deco". Udělal jsem pár změn, především jsem navrhl oba kontejnery stejné se třemi zásuvkami a výsuvnou pomocnou pracovní deskou. Taky jsem rozšířil sokl tak, aby mírně přesahoval půdorys vlastního kontejneru. K tomu mě vedla snaha udělat stůl tak, aby mohl s dítětem růst. Rovnou jsem ale zavrhl všechny ty způsoby, které lze vidět u dětských stolů v obchodech, kdy se nohy stolu vysunují a výška se zajišťuje kolíky zasouvanými do spousty připravených otvorů. Je to sice jednoduché a funkční, ale vypadá to hrozně.

Zvolil jsem sice pracnější, ale vzhledově rozhodně lepší variantu. Výšku stolu budu nastavovat pomocí soklu. Ten nebude pevně spojený se stolem a bude vyměnitelný. Rovnou jich vyrobím víc s různými výškami a když   dítě povyroste, vyměním sokl a bude to.

Návrh ve Sketchupu:

Nějakou dobu jsem váhal nad materiálem, nakonec jsem zvolil dub. Hlavní důvod byla jeho textura, která mi připadá zajímavější než u buku. Proti trochu mluví pórovitost dřeva, ale nakonec dub vyhrál. Pravděpodobně  bude ve finále namořený. 

Měl jsem doma ještě pár prken dubu, co mi zbyly z poslední návštěvy místní pily - manželka potřebovala truhlíky na květiny, já nový práh do dílny a ještě pár drobností a vzal jsem toho o trochu víc. Teď jsem vytáhl odložená prkna a vyšlo mi to akorát na oba kontejnery a taky dva sokly v nejmenší velikosti.

Tak jsem do toho pustil, slepil čtyři spárovky na boky kontejnerů. Záda kontejnerů jsem udělal jako rámy s vloženým panelem. K tomu mě vedlo to, že jsem potřeboval záda, která se nebudou hýbat při změnách vlhkosti a taky to, že mi z výroby boků zbyly poměrně tenké pláty dřeva. Použitá prkna měla totiž tloušťku okolo 33mm a boky mají jen 19mm. Namísto toho, aby odhobloval tolik materiálu, rozřízl jsem je raději na pile a teprve potom tloušťkoval. Získal jsem tam materiály o tloušťkách 19mm a 6mm.

Vpředu jsou boky spojeny příčkami pomocí rybinových spojů. Tím je vytvořen prostor pro tři zásuvky.




Teď mě čeká broušení všech dílů až do zrnitosti 180 a potom sestavení kontejnerů (na obrázku je to sestaveno jen "na sucho").

Ještě jsem stihl připravit díly na sokl. V rozích jsem udělal zářezy pro lamely, ale po sestavení budou rohy držet ještě hranolky přišroubované do vnitřních rohů. A to je pro dnešek vše.




Žádné komentáře:

Okomentovat