úterý 9. února 2016

Vál na zpracování těsta

Moje manželka vyrábí dekorativní perníčky (viz. její web http://pernicky-fiivi.webnode.cz/ ). Nedávno mě požádala, abych jí vyrobil novou desku na zpracování těsta, to, čemu se běžně říká vál. Dříve se tyto desky většinou vyráběly z lehčích dřev jako je lípa, já jsem se v tomto případě rozhodl použít bukové dřevo. Důvodem bylo to, že buk má uzavřené póry a dá se perfektně vybrousit - na výrobky přicházející do styku s potravinami je skvělý.

Pro ilustraci pár obrázků perníčků, které manželka dělá




Na vlastní desce není nic složitého. Finální rozměr je 55x60cm a základem je spárovka z bukových prken. Obě boční hrany jsou zpevněny dalšími hranolky s léty napříč, ty jsou nasazeny na čepy a zajištěny kolíky. Přední a zadní dorazy jsou přišroubovány a hlavy šrouby zakryty dřevěnými zátkami, takže jsou téměř neviditelné.


Desku jsem manželce trochu vyzdobil. Protože používá fialku jako "obchodní značku", vytvořil jsem inkrustaci květu fialky ze švestkové dýhy a pod něj vypálil nápis Fialka. Trochu podrobněji je postup vidět ve videu na Youtube.


A ještě fotka hotové desky i pár perníčky a válečkem, který jsem ji vyrobil před časem. Ty kroužky na koncích vedou váleček v přesně dané výšce na deskou a výměnou kroužků tak může vyválet těsto na tloušťku jakou potřebuje.


A ještě odkaz na video na Youtube





2 komentáře:

  1. Ahoj,supr práce,moc pěkně provedeno,
    nějaké vály už jsme taky vyráběli,ale používali jsme trošku jinou konstrukci,zajímalo by mne jak se vál popere se zajištěním kolíčky na krajích a vprostřed,na videu není vidět jestli si všechny tři čepy lepil nebo ne,my jme lepili jeno prostřední část(cca 5cm) aby dřevo mohlo pracovat do stran,ale jak říkám moc pěkná práce jen by mne zajímalo jak to bude vypadat za rok,uvidíme:)moje zkušenost říká že něco někde sleví když se nastaví do protisměru podélný a příčný směr(rozdílná velikost tarových změn nejde imho obelstít.

    OdpovědětVymazat
  2. Ve videu to opravdu vidět není a v blogu jsem to taky nenapsal, to je pravda. Ale řekl jsem to ve videu - lepidlo je skutečně jen uprostřed a pak malá kapka drží kolíky, aby nevylezly. A otvory v čepech pro krajní kolíky jsou propilované na každou stranu o pár milimetrů, aby v nich mohly kolíky "cestovat".
    Jinak díky za reakci a s těmi tvarovými změnami máš samozřejmě naprostou pravdu :-)

    OdpovědětVymazat