úterý 6. října 2015

Dubová skříňka


Nedávno jsem se pustil do dalšího projektu, zadavatelem byla moje žena. Má jít o skříňku s dvoukřídlými dvířky a jedním šuplíkem, která bude stát na chodbě před kuchyní a bude sloužit pro ukládání věcí, které se v kuchyni nepoužívají každý den a nemusí tedy být úplně po ruce. Využil jsem tedy příležitosti si vyzkoušet nějaké techniky a navrhl takovouto skříňku.




Použiju opět dub a jako povrchovku zkusím čpavkování a olej, stejně jako  na nástěnných hodinách, které jsem dělal na jaře . Pokud jde o konstrukci, rozhodl jsem se použít hodně vložených panelů, nejen na dvířkách, ale i na celém korpusu. Je to sice pracnější na výrobu, ale ušetří se tím materiál, tedy i hmotnost a navíc se mi to tak líbí :-)

Rozložený návrh konstrukce, aby bylo vidět i spoje




Dub o tloušťce 33mm mám opět z místní pily. Tentokrát jsem tam našel opravdu pěkné kousky, některé měly i 60 cm na šířku. Hned jsem ho nahrubo nařezal, ohobloval a nechal pár dnů aklimatizovat v dílně. Potom jsem slepil rohové sloupky korpusu a vyhobloval na průřez 40x40mm. Dlaby a drážky pro výplně jsem vyfrézoval horní frézkou. Čepy vyřezávám na pile a následně začišťuji římsovníkem a dlátem. Až poté, co jsem měl oba boky nasucho sestavené, mě napadlo, že bych je mohl přizdobit jednoduchým profilem, na který mám frézu. Nemohl jsem jej ale jednoduše vyfrézovat kolem dokola, protože by se v rozích nepotkalo. Proto jsem ho vyfrézoval jen do vodorovných dílů a na ty svislé jsem si vyfrézoval profil bokem a přilepil.




Zadní stěna skříněk obvykle není vidět a proto se dnes vyrábí z překližky nebo levněji ze sololitu. Toto řešení se mi ale moc nezamlouvá a navíc se mi nahromadily odřezky dubu z několika předchozích výrobků a tak jsem se rozhodl udělat záda stejným stylem jako celou skříňku. Řezivo nakupuju v tloušťce cca 33mm a často potřebuju díly v tloušťce pod 20mm. Místo abych nadbytečných zhruba 13mm prostě proměnil v hobliny, raději ho rozřežu na pile a hobluju už jen minimum. Zbudou mi tak prkénka o tloušťce okolo 8-9mm, ze kterých slepím spárovku a protáhnu ji na 6mm. Z dalších odřezků jsem slepil hranolky 18x50mm, ze který je sestavem rám zadní stěny a výplně jsou právě ty 6mm panely.

Nasucho sestavená zadní stěna



Dvířka jsou opět spojená na čep a dlab. Protože mám nahoře tu ozdobnou křivku, snažil jsem se vybrat takový kousek dřeva, na němž se léta obtáčí kolem nějaké přirozené vady (suku, praskliny) a díky tomu mi budou trochu kopírovat vyřezaný ornament. Podařilo se mi najít dvě taková místa a jsem zvědavý, jak to bude vypadat po povrchovce :-)


Teď budu trochu experimentovat, jestli se pro tato dvířka bude víc hodit obyčejný plochý panel, nebo jestli bude líp vypadat panel vyfrézovaný tak, aby jeho přední strana byla ve stejné rovině jako rám dvířek. Zatím se kloním spíš k variantě plochého panelu, ale ještě se uvidí.

Žádné komentáře:

Okomentovat