sobota 9. ledna 2016

Dubová skříňka - dokončení

Toto je poslední příspěvek k výrobě skříňky na kuchyňské potřeby a bude v něm už jenom povrchová úprava.

Nejdříve jsem celou skříňku načpavkoval, abych dosáhl tmavého, starožitně vypadajícího odstínu. Staletí starý dubový nábytek je údajně tak tmavý proto, že třísloviny obsažené v dubovém dřevě reagují s čpavkem obsaženým v atmosféře a dřevo ztmavne, někdy až dočerna. Ale protože je čpavku v běžné atmosféře velmi málo, trvá tento proces desítky až stovky let. Pokud ovšem nově vyrobený nábytek umístíme do nějakého uzavřeného prostoru naplněného čpavkovými parami, lze podobného efektu dosáhnout v řádu hodin, maximálně dnů.

Skříňku jsem vynesl ven, z několika latěk vytvořil jednoduchou konstrukci a omotal polyethylenovou folií tak, aby se folie nikde skříňky nedotýkala. A pak už jsem jenom dovnitř vložil misku, do které jsem nalil asi dvě deci čpavkové vody koupené v drogerii. A pak už jenom chodil kontrolovat.

Po dvou dnech už se mi odstín docela líbil (měl jsem doma zbytek čpavkové vody už dost dlouho, s čerstvou to jde rychleji), tak jsem rozebral stan z fólie a nechal skříňku pár dní vyvětrat z čpavkového smradu. Na této metodě je zajímavé to, že bělové dřevo se čpavkem nereaguje a zůstane světlé, což je vidět například na dolní ozdobné liště.

No a nakonec jsem nanesl dvě vrstvy oleje St.Croix od Den Braven, namontoval kování a šup se skříňkou na místo určení.

Pár fotek hotové skříňky. A taky jsem zkusil udělat video z výroby, odkaz na Youtube přikládám.





Žádné komentáře:

Okomentovat